Regulátor pre motorky 6V
Možno trošku historická téma- no napriek tomu nielen medzi nadšencami pre rustikálne motorky a veternány ale aj medzi bežnými smrtelníkmi sa nájde ešte stále pár užívatelov starších motoriek zančky JAWA a CZ. Tento návod na kompletne elektronický regulátor (regler, plechová krabička) slúži ako modernejšia a spolahlivejšia náhrada za pôvodný, plne mechanický a často sa rozpadajúci regulátor. Výroba anávrh je vecou veľmi jednoduchou, pretože keď poznáme funkciu regulátora tak nieje problém jednoducho zhotoviť takéto zapojenie. Ale k veci : Pôvodný mechanický regulátor má 4 svorky označené ako M, D,51,61 . pre úplnosť doplním, že svorka D je pripojená na vývod budiacej cievky č.2 a rezistor 4 Ohm, svorka M sa pripája na kladný pól dynama , svorka 51 na kladný pól batérie, svorka 61 na kontrolnú žiarovku dobíjania. Celá úprava spočíva z troch častí : výroba elektroniky, jej montáž a nastavenie. Pri demontáži pôvodného regulátora je potrebné odstrániť takmer všetko pôvodné – Treba odstrániť prepoj medzi kladným pólom dynama a vývodom č.1 budiacej cievky. Vývody budiacej cievky spolu s kladným pólom dynama (a bolo by vhodné aj kostry) vyviesť pri dyname na príslušnú svorkovnicu (čokoládu-ale pozor na dnešné plastové, aby to tepelné preťaženie zvládli !). Označenie vývodov na svorkovnici môžeme ponechať pôvodné. Z elektronickej časti regulátora nám „trčia“ 4 káble, označené ako BAT, DZ, CIEVKA,GND. Teraz je najvhodnejšie pristúpiť k nastaveniu regulátora. Potrebujeme regulovatelný zdroj, ktorý zvládne rozsah 0-9V pri max. prúde 2A. Medzi svorky CIEVKA a GND ešte pripojíme výkonový rezistor 4R7 aspoň 5W. Pripojíme regulovatelný zdroj kladným pólom na DZ, záporným na GND. Pri malom napätí musí byť výkonový tranzistor otvorený, pri zvýšení napätia nad nastavený hranicu sa musí tranzistor uzavrieť, toto napätie sa dá trimrom 220 Ohm nastavovať v rozsahu 5,5 až 8,5V. Histerézia medzi spínaním a rozopínaním je približne 0,3V. Hranicu, pri ktorej tranzistor uzavrie je asi najvhodnejšie nastaviť na 7V, poprípade na hodnotu uvedenú v technickom manuáli pre konkrétnu motorku. Potom môžeme pristúpiť k samotnej montáži do motocykla. Princíp zapojenia vidno na príslušnom obrázku. K tomuto regulátoru je ešte potrebné primontovať na dostatočný duralový, alebo hliníkový chladič dve diódy, za pojené podla schémy. Mali by to byť diódy aspoň na prúd 10A. Ešte snáď neprehliadnutelná maličkosť- zapojenie je určené pre motorky s uzemneným záporným pólom batérie, pre opačné prípady je možné známym spôsobom zameniť celé zapojenie a prispôsobiť to na opačný druh inštalácie. Pri zabudovaní do motorky nezabudnite odstrániť pomocný rezistor zapojený medzi CIEVKA a GND 4R7 5W, je ho treba len na nastavenie .
Schéma pôvodnej inštalácie:
Schéma elektronického regulátoru:
Schéma inštalácie elektronického regulátora:
Zdroj : kópia z neznámeho časopisu (nie AR!)